Διαβάζω ότι το taxisnet θα είναι πεσμένο, από Παρασκευή στις 20:00 μέχρι Κυριακή 20:00 για εργασίες αναβάθμισης. Δύο ολόκληρες ημέρες. Δύο ολόκληρες ημέρες.
Επειδή εργάζομαι κι εγώ ως «πληροφορικάριος» (σε ιδιωτική εταιρεία) και κάνουμε συχνά αναβαθμίσεις (deployments) ποτέ, μα ποτέ, δεν έχουν πάρει οι αναβαθμίσεις δύο ολόκληρες ημέρες. Ποτέ. Όσο ζόρικη και αν ήταν η αναβάθμιση. Σχεδόν πάντοτε οι αναβαθμίσεις γίνονται αργά το βράδυ/ξημερώματα, ώστε να έχουν λιγότερες επιπτώσεις στους πελάτες (2 η ώρα τα ξημερώματα για παράδειγμα ελάχιστοι μπαίνουν στο σύστημα, ενώ 12 το μεσημέρι έχει πιο πολλή κίνηση) και διαρκούν κάποιες ώρες. Μια απλή αναβάθμιση μπορεί να πάρει μία ώρα και μία πολλή ζόρικη άντε να πάρει 7-8 ώρες (και μιλάω για αναβαθμίσεις που πρέπει να αναβαθμιστούν 15 συστήματα σε 4 διαφορτικές ηπείρους). Αρχίζεις δηλαδή δώδεκα τα ξημερώματα και το πρωί έχεις τελειώσει (αν όλα πάνε καλά, αλλιώς roll back).
Γιατί στο υπουργείο χρειάζονται 48 ολόκληρες ώρες για να κάνουν μία αναβάθμιση της πλάκας; Γιατί να είναι τόσο άχρηστοι σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα; Γιατί εγώ θα πρέπει να σηκώνομαι στις 7 κάθε πρωί για να πληρώνω αυτούς τους άχρηστους; Αλλά βλέπεις θέλουν δύο μέρες γιατί πρέπει να πάνε και στο σπιτάκι τους να ξεκουραστούν τα παιδιά, και δεν έγινε και τίποτα βρε αδελφέ «και αύριο μέρα είναι».
Και γιατί να γίνει και κάτι; Βλέπεις, στον ιδιωτικό τομέα αν ένα σύστημα είναι κάτω δύο μέρες τη χασούρα (εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, μπορεί και εκατομμύρια) την επωμίζεται η εταιρεία που το υλοποίησε, οπότε δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Στο δημόσιο τομέα την ίδια χασούρα απλώς την πληρώνει ο μαλάκας ο νεοέλληνας φορολογούμενος, οπότε γιατί να τους νοιάζει;
Όντως βασιλεύει η μετριότητα και η ημιμάθεια σε αυτόν τον τόπο.
Υγ. Προς το Υπ. Οικ. Αγαπητοί, όταν το σύστημα είναι κάτω βάζετε μια απλή στατική HTML σελίδα (που την εξυπηρετεί μόνο ο web server) που λέει κάτι του τύπου «Εργασίες αναβάθμισης. Το σύστημα θα είναι πάλι πάνω την Κυριακή στις 20:00», δε ρίχνετε τα πάντα ώστε να μη γίνεται καν σύνδεση. Αυτό είναι πολύ user friendly προς τον πελάτη. Αλλά υποθέτω αν γνωρίζατε τί θα πει «user friendly» θα είχατε και το φιλότιμο να εργαστείτε για να γίνει γρήγορα η αναβάθμιση.
Επειδή εργάζομαι κι εγώ ως «πληροφορικάριος» (σε ιδιωτική εταιρεία) και κάνουμε συχνά αναβαθμίσεις (deployments) ποτέ, μα ποτέ, δεν έχουν πάρει οι αναβαθμίσεις δύο ολόκληρες ημέρες. Ποτέ. Όσο ζόρικη και αν ήταν η αναβάθμιση. Σχεδόν πάντοτε οι αναβαθμίσεις γίνονται αργά το βράδυ/ξημερώματα, ώστε να έχουν λιγότερες επιπτώσεις στους πελάτες (2 η ώρα τα ξημερώματα για παράδειγμα ελάχιστοι μπαίνουν στο σύστημα, ενώ 12 το μεσημέρι έχει πιο πολλή κίνηση) και διαρκούν κάποιες ώρες. Μια απλή αναβάθμιση μπορεί να πάρει μία ώρα και μία πολλή ζόρικη άντε να πάρει 7-8 ώρες (και μιλάω για αναβαθμίσεις που πρέπει να αναβαθμιστούν 15 συστήματα σε 4 διαφορτικές ηπείρους). Αρχίζεις δηλαδή δώδεκα τα ξημερώματα και το πρωί έχεις τελειώσει (αν όλα πάνε καλά, αλλιώς roll back).
Γιατί στο υπουργείο χρειάζονται 48 ολόκληρες ώρες για να κάνουν μία αναβάθμιση της πλάκας; Γιατί να είναι τόσο άχρηστοι σε σχέση με τον ιδιωτικό τομέα; Γιατί εγώ θα πρέπει να σηκώνομαι στις 7 κάθε πρωί για να πληρώνω αυτούς τους άχρηστους; Αλλά βλέπεις θέλουν δύο μέρες γιατί πρέπει να πάνε και στο σπιτάκι τους να ξεκουραστούν τα παιδιά, και δεν έγινε και τίποτα βρε αδελφέ «και αύριο μέρα είναι».
Και γιατί να γίνει και κάτι; Βλέπεις, στον ιδιωτικό τομέα αν ένα σύστημα είναι κάτω δύο μέρες τη χασούρα (εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, μπορεί και εκατομμύρια) την επωμίζεται η εταιρεία που το υλοποίησε, οπότε δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Στο δημόσιο τομέα την ίδια χασούρα απλώς την πληρώνει ο μαλάκας ο νεοέλληνας φορολογούμενος, οπότε γιατί να τους νοιάζει;
Όντως βασιλεύει η μετριότητα και η ημιμάθεια σε αυτόν τον τόπο.
Υγ. Προς το Υπ. Οικ. Αγαπητοί, όταν το σύστημα είναι κάτω βάζετε μια απλή στατική HTML σελίδα (που την εξυπηρετεί μόνο ο web server) που λέει κάτι του τύπου «Εργασίες αναβάθμισης. Το σύστημα θα είναι πάλι πάνω την Κυριακή στις 20:00», δε ρίχνετε τα πάντα ώστε να μη γίνεται καν σύνδεση. Αυτό είναι πολύ user friendly προς τον πελάτη. Αλλά υποθέτω αν γνωρίζατε τί θα πει «user friendly» θα είχατε και το φιλότιμο να εργαστείτε για να γίνει γρήγορα η αναβάθμιση.
16 comments:
Κι εγώ εργάζομαι στην πληροφορική. Έχω δική μου εταιρία στις ΗΠΑ 20 χρόνια. Ένα από τα εταιρικά συστήματα που έχουμε χτίσει, παραδείγματος χάριν, το οποίο είναι στο ίντερνετ και χρειάζεται μόνο ένα απλό browser για να χρησιμοποιηθεί από οπουδήποτε στην Γη, υπάρχει από το 2012. Αναβαθμίζεται συνέχεια. Κάθε μήνα ή δύο, ή τρεις, καινούργιες βελτιώσεις. Συνολικός χρόνος downtime στις περίπου 1.520 ημέρες λειτουργίας του μέχρι σήμερα: 54 λεπτά της ώρας (και αυτό ήταν λόγω του ότι πέρσι αλλάξαμε σέρβερ από το Τέξας στο Μόντρεαλ, και θέλαμε να το χρησιμοποιήσουμε για τεστ του σέρβερ και της σύνδεσης πριν ξανανοίξουμε την πρόσβαση σε όλους).
Δεν ξέρω αν μπορούμε να συμπεριλάβουμε το taxisnet σε συζήτηση/συγκρίσεις πληροφορικής. Θα ήταν ύβρις προς την πληροφορική. Το taxisnet είναι ένα καλαμπούρι. Απλά, όπως πολύ σωστά προτείνει το κείμενο δεν το βλέπει κανείς ότι είναι καλαμπούρι επειδή «Όντως βασιλεύει η μετριότητα και η ημιμάθεια σε αυτόν τον τόπο».
Δεν ξέρω αν μπορούμε να συμπεριλάβουμε το taxisnet σε συζήτηση/συγκρίσεις πληροφορικής. Θα ήταν ύβρις προς την πληροφορική. Το taxisnet είναι ένα καλαμπούρι.
Χαχαχαχα, thinks respect, τα είπες όλα. Χαχαχαχαχα. Πόσο δίκαιο έχεις· για όλα.
Πραγματικά αγαπητέ Πάνο, όπως λες, χωρίς να πάμε πουθενά αλλού, και μόνο το ότι δεν υπάρχει καν μια σελίδα που να πληροφορεί ότι υπάρχει downtime είναι τρωγλοδυτικό!
Στις ΗΠΑ το σκεπτικό και ο γνώμονας είναι ότι όταν ένας υπάλληλος κάνει λάθη, δεν φταίει ο υπάλληλος αλλά ο επιβλέπον/επιβλέπουσα (manager του υπαλλήλου). Και στην προκειμένη περίπτωση πρέπει να πούμε ότι το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι.
Επίσης λέγεται στις ΗΠΑ ότι όταν ένας χρήστης το βρίσκει δύσκολο, ή δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει ένα πρόγραμμα, φταίει ο αρχιτέκτονας του συστήματος (σημείωσε την διατύπωση μεταξύ αρχιτέκτονα του συστήματος και προγραμματιστών). Στην Ελλάδα υπάρχουν «Προγραμματιστές» (κάτι σαν ιερείς ας πούμε) και «χρήστες» (κάτι σαν δουλοπάροικοι). Στις ΗΠΑ υπάρχουν Χρήστες, Αρχιτέκτονες προγραμμάτων, και προγραμματιστές (όπου οι προγραμματιστές είναι ας πούμε οι τουβλαδόροι).
thinks άλλη νοοτροπία στη Δύση, εμείς εδώ είμαστε Ελλάντα, Βυζάντιο...
Το gsis είναι μονοπώλιο και δεν θα χάσει κανέναν πελάτη άμα είναι κλειστό ένα ΣΚ. Ούτε και οι πολίτες φαντάζομαι θα ζημιωθούν ιδιαίτερα, όποτε δεν υπάρχει κάποιο κόστος γενικότερα. Άλλο το business model του δημοσίου, δεν είναι κατά την γνώμη μου ευθέως συγκρίσιμα τα πράγματα
@ TheStelinio: «Μονοπώλιο» μπορεί να θεωρηθεί κάτι το οποίο θα μπορούσε να είχε πάνω από έναν προμηθευτή, αλλά ένας προμηθευτής «παίρνει» με άλφα ή βήτα τρόπο όλη την αγορά στην οποία μπορεί να γίνει πώληση. Η gsis είναι η Εφορία –το κράτος, άρα δεν τίθεται θέμα μονοπωλίου αλλά σεβασμού προς τους πολίτες τους οποίους υπηρετεί, σε συνάρτηση με τις ικανότητες και επαγγελματισμό των λειτουργών του κράτους και των υπαλλήλων του. Στην προκειμένη περίπτωση υπάρχει αφ’ ενός έλλειψη επαγγελματισμού από τους λειτουργούς του κράτους και αφ’ εταίρου έλλειψη εμπειρίας από το κοινό ως προς το τι θα μπορούσαν να περιμένουν και να απαιτήσουν. Και βέβαια υπάρχει «κόστος»: το κόστος της αιωνίας μετριότητας και για τις δύο πλευρές.
Παιδιά δεν είναι δυνατόν να συγκρίνετε οτιδήποτε πάνω στο οποίο έχετε δουλέψει με το gsis που υπάρχουν παρανοϊκές απαιτήσεις integrity και accountability γιατί η παραμικρή μαλακία μπορεί να σημαίνει κακουργηματικές ποινικές ευθύνες είτε για τον πελάτη είτε για τον προμηθευτή, και που η φάρμα των βάσεων που στηρίζει το SSO του θέλει ένα δίωρο να κάνει reboot. Επίσης οι συναλλαγές που καταχωρούνται σε μη εργάσιμες μέρες/ώρες, εκκαθαρίζονται την επόμενη εργάσιμη.
Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να πληρώσουν το (πάρα πολύ αυξημένο) κόστος σε πολυπλοκότητα, ρίσκο κλπ για να κάνουν αναβάθμιση χωρίς outage, και θα απέλυα χωρίς δεύτερη σκέψη όποιον επέμενε να γίνει αυτό.
Το online banking της Lloyds έχει συνολικά γύρω στις 48 ώρες outage τον τελευταίο χρόνο (σε προγραμματισμένα δίωρα έως εικοσιτετράωρα, πάντα ΣΚ), διαλέξτε:
1) Η Lloyds δεν είναι τόσο μεγάλη και σοβαρή εταιρία όσο του φίλου thinks στο Τέξας
2) Οι μηχανικοί της Lloyds που πληρώνονται 150.000 λίρες στο νερό είναι λιγότερο ικανοί από τον φίλο Πάνο και έχουν δει λιγότερα πράγματα στη ζωή τους
3) Τη Lloyds την έχει φάει το δημοσιοϋπαλληλίκι και σκασίλα τους για το outage.
4) Κάποια συστήματα (και κάποιες αναβαθμίσεις) έχουν άλλη κλίμακα πολυπλοκότητας και εντελώς άλλα constraints από το μέσο internet ή intranet σαϊτόπουλο.
Το LinkedIn και το Spotify έχουν καμιά 10 αριά deployments...την ημέρα!!! Αν είχαν μεγάλο downtime απλά δεν θα είχαν πελάτες... Εδώ...εντάξει,εδώ είναι Ελλάδα...
Συγγνώμη για τα τόσα σχόλια, φυτρώνοντας εκεί που δεν με σπέρνουν. Αγαπητέ Πάνο, κάνε μου νόημα να «ηρεμήσω» και έγινε :-)
J95, ευχαριστώ για την απόδειξη του σκεπτικού μου, ως προς έλλειψη εμπειρίας αλλά και για την επαύξηση του ότι η οποιαδήποτε εμπειρία δεν έχει νόημα χωρίς κατανόηση της σημασίας της. Το gsis δεν χρειάζεται να είναι πιο πολύπλοκο αλλά πιο απλό. Η τέχνη και τεχνική βρίσκονται στην ικανότητα να παρουσιάζεται λογικά και απλά κάτι το πολύπλοκο. Η ικανότητα αυτή όμως ξεκινά (ή όχι) από την κουλτούρα. Η πληροφορική στην Ευρώπη, Βρετανία, Σουηδία όπου έχω προσωπική πείρα αλλά ιδιαίτερά και χειρότερα στην Μεσόγειο, Ιταλία και Ελλάδα όπου επίσης έχω προσωπική πείρα βασίζεται στο σκεπτικό που ο Πάνος αποκαλεί βυζαντινό, όπου ιδιαίτερα σε κουλτούρες όπως Ιταλία και Ελλάδα κάτι θεωρείται περισσότερο σημαντικό όταν μπορεί να «αποδείξει» κανείς ότι κάτι τρέχει στα γύφτικα. Κάτι το σημαντικό και πολύπλοκο. Στις ΗΠΑ,, από όπου και ξεκίνησε η σημερινή πληροφορική, το σκεπτικό είναι το αντίθετο. Ακόμη και Έλληνες που έχω δει να κάνουν μεταπτυχιακά ή και να εργάζονται στις ΗΠΑ αδυνατούν να κατανοήσουν το κλειδί αυτό εφ’ όσον συνεχίζουν να μην μπορούν να αποβάλουν την Ελληνικότητα/Ευρωπαϊκότητά τους.
Ένα πρόγραμμα μπορεί να αναβαθμιστεί “on-the-fly” (ζωντανά), ή από “mirrors”. Το αν μπορεί να γίνει αυτό ή όχι εξαρτάται πρώτιστα από την γλώσσα ή/και πρόγραμμα που αποτελεί την βάση πάνω στην οποία αναπτύχθηκε, και επίσης από την μόρφωση αλλά και εφευρετικότητα των προγραμματιστών που επέλεξαν και ανέπτυξαν την δομή. Σε οποιαδήποτε περίπτωση, το ότι το taxisnet δεν έχει αυτή την στιγμή ούτε μια σελίδα να λέει ότι είναι κλειστό μέχρι την Δευτέρα είναι γελοίο και ανίκανο καραγκιοζιλίκι το οποίο καραγκιοζιλίκι, στην τελική, απλά δεν δείχνει τον παραμικρό σεβασμό για τους χρήστες, τους Έλληνες πολίτες.
Η εταιρία μου δεν βασίζεται στο Τέξας αλλά στην Βοστώνη και στην Νέα Υόρκη, και ο συγκεκριμένος πελάτης που έφερα σαν παράδειγμα έχει έδρες στη Νέα Υόρκη, Σαν Φρανσίσκο και Ευρώπη. Όπως ίσως γνωρίζετε, ένα μηχάνημα σέρβερ μπορεί να είναι οπουδήποτε στον κόσμο άσχετα με το που βρίσκονται οι χρήστες (στην περίπτωση του παραδείγματός μου ο σέρβερ ήταν στο Τέξας και μετακόμισε στον Καναδά, για τον πελάτη στην Νέα Υόρκη κλπ). Το αν οι πελάτες μου είναι ένας παππούς και μια γιαγιά σε μια παράγκα ή αν είναι πολυεθνικές τράπεζες ούτε έχει σημασία ούτε το συζητώ στο ίντερνετ. Εδώ απλά θέλησα να συμφωνήσω και να υποστηρίξω την ανάρτηση του Πάνου.
@thinks ξερω τι σημαίνει μονοπώλιο... γλαφυρά μιλώντας το είπα...για τα υπόλοιπα που λες δεν έχω να πω κάτι γιατί δεν μας εξηγείς γιατί είναι απαράδεκτο να είναι κλειστό ενα ΣΚ... μιλας γενικά πέρι έλειψης επαγγελματισμού...χωρίς να το τεκμηριώνεις...
στα λοιπά σχόλια επίσης βλέπω συγκρίσεις μεταξύ gsis, linkedin, facebook.... συγκρίνουμε μήλα με τρακτέρ νομίζω...
Για να κλείσω, προφανώς και δεν διαφωνώ με το ότι είναι καλό το downtime να είναι όσο λιγότερο γίνεται αλλά κανείς πρέπει πάντα να εκτιμά τι σημαίνει για την υπηρεσία αυτή ένα Χ downtime, τι θα σήμαινε να γίνει μικρότερο αυτό κτλ...
Έχουμε λίγο εθιστεί στο κράξιμο προς πάσα κατεύθυνση...
Αυτά
@J95
το ότι επί 5 χρόνια εργαζόμουνα σε μεγάλες χρηματιστηριακές στο City, με προϊόντα που κόστιζαν εκατοντάδες χιλιάδες στερλίνες και εξυπηρετούσαν εκατομμύρια συναλλαγές την ημέρα (και ένα σφάλμα κόστιζε εκατοντάδες χιλιάδες, ίσως και εκατομμύρια στερλίνες στον πελάτη) πιθανώς με κάνει και ικανότερο από τους μηχανικούς της LLoyds αλλά και πιθανώς να έχω δει περισσότερα από αυτούς.
Όσο αφορά τη LLoyds· ποτέ δεν ήμουνα πελάτης της. Από την άλλη είμαι πελάτης της Barclays εδώ και 20 έτη (από το 1996) και ελάχιστες φορές είχε downtime, και αυτό για λίγη ώρα και μόνο. Αυτό σημαίνει σαφώς ότι οι μηχανικοί της Barclays είναι πολύ καλύτεροι από τους αντίστοιχους της LLoyds.
@thinks, καλά τα λες, συνέχισε :)
@TheStelinio
Το gsis είναι μονοπώλιο και δεν θα χάσει κανέναν πελάτη άμα είναι κλειστό ένα ΣΚ.
Δίκαιο έχεις σε αυτό. Μπορεί να μην είναι οικονομικό το κόστος, αλλά κάτι χειρότερο που το έχει επισημάνει και ο thinks
Και βέβαια υπάρχει «κόστος»: το κόστος της αιωνίας μετριότητας και για τις δύο πλευρές
@Πάνος
:-)
@TheStelinio.
Να τεκμηριώσω τον λόγο για τον οποίο είναι απαράδεκτο να είναι κλειστό ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο: Επειδή δεν είναι απαραίτητο (να είναι κλειστό).
Και επαναλαμβάνω σαν υγ., και τα της έλλειψης μηνύματος ότι είναι κλειστό (έστω και για 5 λεπτά).
Το «κράξιμο» δεν είναι εθισμός. Είναι κάτι το απαραίτητο, μία υποχρέωση. Γιατί αλλιώς, θα πνιγόντουσαν όλοι σε ένα ωκεανό δικαιολογιών (όπως γίνεται από την κούνια μέχρι το φέρετρο στην Ελλάδα).
Πάνο, θυμάμαι τον γέρο Σαλιέρι στην τελευταία σκηνή του Αμαντέους του Μίλος Φόρμαν που, στο τρελοκομείο, καθώς τον πηγαίνουν με το καροτσάκι στον καμπινέ, σηκώνει τα χέρια του προς το ακροατήριο και λέει, «μετριότητες όλου του κόσμου, είμαι ο προστάτης σας Άγιος». Η διαφορά του γέρου Σαλιέρι και του στερεότυπου Έλληνα είναι ότι ο Σαλιέρι αναγνώριζε ότι ήταν μετριότητα…
Η διαφορά του γέρου Σαλιέρι και του στερεότυπου Έλληνα είναι ότι ο Σαλιέρι αναγνώριζε ότι ήταν μετριότητα…
Spot on!
Post a Comment